Apie šią istoriją jau turbūt girdėjo visi. Prasidėjusi
socialiniuose tinkluose, ji galiausiai persikėlė į “didžiąją spaudą” ir net
“didžiąją politiką”. Štai socialdemokratai paskelbė esantys labai įžeisti, kad
jų lyderis ir tautos numylėtinis buvo pavadintas “prietaisu”, ir ketinantys
artimiausiu metu nuspręsti kaip čia elgtis su tuo nusidėjeliu Algiu
Ramanausku-Greitai. Dar daugiau, toks BNS direktorius Artūras Račas nusprendė
nusiųsti skundą Žurnalistų etikos inspektoriui, motyvuodamas tuo, kad Metų
Idioto titulas jam buvo paskirtas nepelnytai. Kiti Ramanausko sąrašo nominantai
nusprendė nepateisinti jų įtraukimo į jį ir pasielgti protingai – nesikišti į
šią istoriją.
Socialdemokratų nepasitenkinimas šioje istorijoje
bent iš dalies yra suprantamas. Kiekvienas asmuo turi teisę į politinę satyrą,
tačiau juoktis iš asmens išvaizdos yra žema. Juoktis iš Butkevičiaus ekonomikos
suvokimo (ar nesuvokimo) – pateisinama ir net būtina, tačiau šaipytis iš jo
išvaizdos – nesolidu. Bet sprendžiant iš atsakymų žiniasklaidai,
socialdemokratai jaučiasi per prievartą įtraukti į šią istoriją. Jeigu tai būtų
likę “Facebook’o” rėmuose, tikriausiai jų reakcijos sulaukę nebūtume. Tačiau
šio ginčo “atsiradimas” pirmuose interneto portalų puslapiuose juos pastatė į
nepatogią poziciją – nereaguoti negalima, tačiau ir pati reakcija tik suteikia
papildomą reklamą Ramanausko įrašui.
Už šią istoriją socialdemokratai turėtų būti
dėkingi tokiam Artūrui Račui, be kurio pagalbos A. Ramanausko tekstas jau būtų
buvęs pamirštas pačią pirmąją naujųjų metų dieną. Juk prieš Račo tekstą, įrašas
turėjo vos kelis šimtus “like” ir net ištikimiausiems Ramanausko skaitytojams
nepasirodė esantis vertas Nobelio literatūros prizo. Komunikacijos pradmenys
sako, kad nėra nieko blogiau, kuomet žinia yra ignoruojama. Tačiau tikriausiai
Račas yra slaptas Ramanausko gerbėjas (kaip Gražulis – tikrasis homoseksualų
gynėjas Seime) ir niekaip negalėjo leisti šiam įrašui išnykti interneto
platybėse.
Praėjusiais metais oficialiai pripažintas neetišku
žurnalistu, Račas šiemet susapnavo, kad jam skirta šventa misija apginti
interneto dorovę. Kaip privaloma senam komunistui, Račas nusprendė, kad
geriausia išeitis – sudaryti liaudies kenkėjų sąrašą. Pagal visas totalitarinių
valstybių tradicijas, šis sąrašas yra nuolat pildomas pateikiant kuo daugiau
informacijos apie kiekvieną įrašytą asmenį. Tiesa, laikai iš tikrųjų keičiasi.
Dabar norint būti išbrauktam iš šio sąrašo tereikia atsiprašyti interneto
dorovės, t.y., paties Račo.
Bet tikriausiai normaliems skaitytojams kils
klausimas, kodėl žmogus paviešinęs kito asmens nedorybes susilaukia tiek pylos?
Juk atrodytų, kad pagrindinis blogietis čia – Algis Ramanauskas, o vargšas
Račas tik nekaltas pilietis. Bet sukilęs interneto priešiškumas iš tikrųjų rodo
kai ką kitą. Jau vien faktas, jog žmonės atvirai teigiantys, kad nepalaiko
Ramanausko įrašo, labai nori būti įrašyti į Račo sąrašą, demonstruoja autorių
esant pačioje prasčiausioje padėtyje “taip” demonstruoti savo pilietiškumą. Tai
žmogus, kuris savo žodžiais ir veiksmais įrodė, kad yra labiausiai nusipelnęs
būti tame sąraše su visais Ramanausko necenzūriniais žodžiais.
Jūs paklausite, apie ką aš čia? O gi apie
paties Račo įrašus, už vieną iš kurių jis ir pelnė neetiško žurnalisto titulą.
Posakis byloja, kad kaip šauksi, taip ir atsilieps. Račo atvejis tai kuo
puikiausiai patvirtina. Štai praėjusių metų rugsėjo 23 d. įraše (visus juos
galima rasti archyve) jis diagnozavo prezidentei senatvinį marazmą. Lyg ir
nieko labai baisaus, tik aštrus ir kandus žurnalistas skleidžiantis savo nuomonę.
Bet kadangi šis įrašas susilaukė nedidelio dėmesio, tai jau spalio 3 d. jis pasiūlė
visiems Lietuvos katalikams “Užsikruškite. Geriausiai – negyvai”. Ne tik
oficialiai Katalikų Bažnyčiai buvo skirtas šis pasiūlymas, bet ir visiems
tikintiesiems. Šiame įraše Račas pareiškė esantis šiuolaikinės civilizacijos
gynėjas ir žmogus, kuriam “bendrasis gėris” yra viso labo “savo nuomonės
primetimas, aklas įniršis, nulis proto ir dar mažiau tolerancijos”.
Tačiau kadangi katalikai Lietuvoje nėra
musulmonai, tai niekas niekaip Račui ir neatsakė. Buvo duotas durniui kelias. Tačiau
tokiais atvejais problema yra ta, kad jeigu jau įleisi kiaulę į bažnyčią, tai
ir ant altoriaus ji užlips. Taip atsitiko ir Račo atveju. Lapkričio 12 d. Račas
nusprendė rėžti iš visų jėgų. Savo tinklaraštyje pareiškęs, kad Audrius
Bačiulis yra “apsišlapinęs ir prasigėręs
politinis sienlaikraščio “Veidas” politinis propagandistas” (kalba netaisyta).
Vėliau dar pridūrė – “šlapimo nelaikantis prostitutas”. Kliuvo ne tik
Bačiuliui, bet ir Matoniui, kuris vėliau ir kreipėsi į Lietuvos žurnalistų ir
leidėjų etikos komisiją. Pastaroji po tokio Račo reveranso nusprendė jį
įvardinti, kaip neetišką žurnalistą. Visai švelni bausmė, po tokio išsiplūdimo
viešoje erdvėje (tiesa, vėliau jis aiškino, kad tai nėra “tikra” viešoji erdvė,
o ir pats žodis “prostitutas” nėra jau toks įžeidžiantis).
Bet stebuklų šiame gyvenime būna. Lapkričio
viduryje Račui žodis “prostitutas” nepasirodė esantis įžeidus, tačiau jau
sausio pradžioje žodis “idiotas” jam labai užkliuvo. Tikriausiai po LŽLEK
sprendimo Račas nusprendė atsiversti į doros kelią. Bet kaip būna su visais
atsivertėliais, paprasto susilaikymo nuo nepagarbių žodžių jam neužteko.
Nusprendė jis dar tapti ir dorovingiausiu interneto vartotoju, griežtai
sekančiu kiekvieno iš mūsų pasisakymus “Facebook’e” bei preciziškai juos
registruojančiu “sąrače”.
Taigi interneto reakcija į Račo bandymus “registruoti
nedorėlius” buvo daugiau nei adekvati. Aiškiai buvo parodyta, net ir tų, kurie
nepritaria Ramanausko pasisakymui, kad žmogus kuris anksčiau pats pasižymėjo,
kaip nesugebantis išsireikšti be įžeidinėjimų, turėjo mažiausią moralinę teisę
staiga tapti teisuoliu. Visi jo veiksmai – tai greičiau vidutinio amžiaus krizę
išgyvenančio vyriškio bandymai pasirodyti esančiu vis dar svarbiu ir aktualiu
veikėju šioje visuomenėje, kurio kažkokie “šoumenai” neturi teisės įžeidinėti.
Įžeisti kitus – tai speciali ir neliečiama vienam Račui deleguota teisė. Kiekvienas
kuris mano kitaip ir nesutinka su jo nuomone - bus įtrauktas į “sąračą”.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą